Comms With Pia

Työnantajamielikuva on sitä, mitä ihmiset ajattelevat organisaatiosta työnantajana. Mielikuva vaikuttaa siihen, kuinka houkutteleva organisaatio on työnhakijoiden, työntekijöiden ja muiden sidosryhmien silmissä. Työnantajamielikuva ei siis missään nimessä ole pelkkää markkinointia, vaan se perustuu organisaation todelliseen toimintaan ja arvoihin. 

Työnantajabrändi on tavoitteellista mielikuvan rakentamista

Työnantajabrändi on se, mitä organisaatio haluaa viestiä itsestään työnantajana. Työnantajabrändin tavoitteena on luoda myönteinen ja erottuva mielikuva organisaatiosta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista. Työnantajabrändi kertoo, miksi organisaatio on hyvä paikka tehdä työtä ja mitä se odottaa työntekijöiltään.

Työnantajabrändi ei ole vain ulospäin suunnattua viestintää, vaan se kohdistuu itse asiassa ensisijaisesti organisaation omiin työntekijöihin. Hyvä työnantajabrändi rakentaa yhteenkuuluvuuden tunnetta, sitouttaa työntekijöitä ja hyvässä tapauksessa myös kannustaa heitä olemaan organisaation sanansaattajia. Työntekijät ovat tärkeitä tekijöitä työnantajamielikuvan muodostumisessa, välittäväthän he kokemuksiaan ja näkemyksiään omillekin verkostoilleen.


Kuka työnantajamielikuvaa hallitsee?

Työnantajamielikuva ei ole vain organisaation hallinnassa, sillä se syntyy monien tekijöiden ja toimijoiden ansiosta. Työnantajamielikuvaan vaikuttavat esimerkiksi

  • entiset ja nykyiset työntekijät
  • asiakkaat ja yhteistyökumppanit
  • sijoittajat ja rahoittajat
  • media ja some
  • kilpailijat ja toimiala.
Työnantajamielikuva on moniääninen – näin johdat kuoroa

Nämä kaikki ovat osaltaan luomassa mielikuvaa organisaatiosta työnantajana. Joskus mielikuvat voivat olla ristiriidassa keskenään tai poiketa siitä, mitä organisaatio haluaisi viestiä. Siksi on tärkeää seurata ja analysoida työnantajamielikuvaa eri kanavissa ja ryhmissä.

Parasta tietenkin olisi, jos sekä ulkoinen että sisäinen työnantajamielikuva olisivat synkassa ja suorastaan upeaa, jos brändi olisi linjassa vieläpä työnantajamielikuvan kanssa. Tähän mielestäni pitää pyrkiä, ja tätä voidaan tavoitella avoimella ja rehellisellä viestinnällä.

Hyvä työnantaja toimii reilusti, vastuullisesti ja omistaan välittäen

Myönteistä työnantajamielikuvaa ei rakenneta pelkällä viestinnällä, markkinoinnilla, saati sloganeilla. Rakennusaineina ovat teot.  

Niinpä hyvä työnantaja toimii reilusti, vastuullisesti ja omistaan välittäen. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että organisaatio

  • noudattaa eettisiä periaatteita ja lainsäädäntöä (bare minimum!)
  • huolehtii ympäristöstä ja yhteiskunnasta
  • arvostaa ja kunnioittaa työntekijöitään
  • kuuntelee ja ottaa vastaan palautetta
  • viestii avoimesti ja rehellisesti.

Nämä asiat luovat luottamusta ja uskottavuutta organisaation toimintaan. Ne ovat myös asioita, joita ihmiset keskimäärin arvostavat työnantajissa. Kun organisaation toiminta ja viestintä ovat linjassa, työnantajamielikuva on vahva ja positiivinen.