Comms With Pia

Tuoreena yrittäjänä olen saanut monia arvokkaita neuvoja kokeneemmiltani. Se on mahtavaa, sillä noviisina tahdon enemmän kuin mielelläni oppia lisää ja kehittää samalla liiketoimintaani. Saamieni neuvojen joukossa on ollut niitä, jotka ovat takuulla hyödyllisiä. Mukaan on kuitenkin mahtunut myös sellaisia, jotka herättävät pohdintaa ja jopa ihmetystä. Tämän blogitekstini kirjoitan erityisesti viestinnästä ja sanavalinnoista saamani neuvot mielessäni.

Viestijän huolenaiheina epäsuorat ilmaisut ja hämärät merkitykset

Eräs muutamaltakin kokeneemmalta kollegalta saamani neuvo kehottaa käyttämään epäsuoria ilmaisuja asiakkaan kanssa keskustellessa ja häivyttämään asioiden oikeiden nimien mukana myös niiden merkitykset. Esimerkiksi tarjousta ei pitäisi asiakkaan kuullen kutsua koskaan tarjoukseksi, vaan se tulisi ilmaista toisella tavalla, käytännössä lievennetyllä termillä tai muuten epäsuorasti.

Ohjeen taustalla lienee ajatus siitä, että pehmeämpi epäsuora ilmaisu olisi asiakkaalle miellyttävämpi tai että se voi auttaa myyjää saavuttamaansa tavoitteen helpommin. Ohje on kuitenkin kireässä ristiriidassa kaiken oppimani ja oman ajatteluni kanssa. Kaunistelusta jäisi minulle lähinnä höynäytetty olo.

Pyhittääkö tarkoitus keinot?

Viestijänä ajattelen, että suoruus ja selkeys ovat avainasemassa, kun tahdotaan olla tehokkaita. Miksi siis tavoitteena olisi hämärtää viestin sisältöä, kun voisimme sanoa asiat niin, että asiakas ymmärtää sanomamme?

Erilaisia syitä epäsuoruuteen riittänee, kun mietitään viestijän lähtökohtia. Jotkut, etenkin erilaisista kulttuureista tulevat, saattavat kokea suoruuden epäkohteliaana, jopa loukkaavana. Sen sijaan ne, joiden päämäärä on pelkästään oman edun tavoittelu, hämärtävät luultavasti ihan tarkoituksella sanomaansa.

Epäselvästä ja -suorasta viestinnästä lopputuloksena on kuitenkin tyypillisesti asiakkaiden tai työntekijöiden hämmennys ja pettymys, joskus jopa tunne huijatuksi tulemisesta. En voi uskoa, että tämä olisi millään mittarilla myönteinen asia. Lisäksi jäljet ovat lyhyet.

Kohteliaisuus ja suoruus eivät sulje toisiaan pois

Kohteliaisuus on luonnollisesti tärkeää, itse asiassa se on suoranainen itsestäänselvyys. Kuitenkaan kohteliaisuuden ei pidä antaa hämärtää sanomaa. Olen vahvasti sitä mieltä, että asioita on kutsuttava niiden oikeilla nimillä, jos tahdomme tulla ymmärretyiksi. Selkeä viestintä merkitsee kunnioitusta kanssaihmistä kohtaan. Se osoittaa avoimuutta sekä suoraselkäisyyttä.

Joskus tietysti saattaa tuntua houkuttelevalta häivyttää omaa rooliaan esimerkiksi passiivin avulla. Tämä kyllä liudentaa vastuita ja roolijakoa, mutta kostautuu yleensä jossain myöhemmässä vaiheessa ja voi aiheuttaa peräti kiistoja tekijätiimin sisällä. Muiltakaan hankaluuksilta on vaikeaa välttyä, jos viestintä on hähmäistä.

Selkeys säästää aikaa ja on kaikkien etu

Väärinkäsityksiä on mahdollista ennaltaehkäistä selkeällä viestinnällä. Hyvin harkittu, oikea-aikainen ja kohderyhmät huomioiva viestintä myös säästää kaikkien aikaa, kun kukaan ei joudu jälkikäteen selvittelemään, mitä oikeastaan sovittiin tai mitä kenenkin rooliin sisältyy. Yksinkertaisuus on kaunista ja ennen kaikkea ymmärrettävää!

Selkeä ja suora viestintä merkitsee minulle toisten ihmisten arvostamista. Se on yhteisen ymmärryksen ytimessä ja auttaa suuresti, kun tavoitteena on molemminpuolinen onnistuminen.

Miten sinä toivot, että sinulle viestitään?

Odotatko sinä viestinnältä selkeyttä, vai arvostatko enemmän epäsuoria ilmaisuja? Toivotko, että asiaan mennään mutkittelematta, vai tahdotko sokerikuorrutetta hankalien asioiden päälle? Millainen on sinun tapasi viestiä tehokkaasti?

Jos aihe herättää ajatuksia tai peräti intohimoja, olet lämpimästi tervetullut keskustelemaan: